Szigiligeti napló 1980-ból

1. Új parkoló. Rükverc.

2. Csónak nincs.

3. Ebéd 1-kor.

4. Marika 14-ig szabadságon.

5. Mészölyt imádják, lett volna hely.

6. Funk lejön 12-én.

7. Kis-erkélyes szoba (Bárdosék).

8. Utassyra vigyázni.

Széky Piroska, festő, Gampel József, festő?

Tamás Menyhért+nej

Kautzky Norbert+nej+gyermek

Schwajda György drámaíró

miskolci dramaturg

(Herceg Klára szobrász nem jön)

Breuer János, zenész

Utassy József és családja

Zolnay László régész (aranyos)+csal.

2 cseh vendég

Otokár Lanc+nej

Jaromil Tomacsek

(jól beszél magyarul)

Lux Alfréd

Győrffy László, színész író (veszélyes)

Péntek Imre+nej

Márkus István, szociológus

Karay János, zeneszerző

Radó György, műfordító

Erdős László

Grigássy Éva, műfordító

férje Kákosy László (Ré fiai)

Kardos László (Pándi papa)+nej

Látogatás

1) Déli part

Fodor András

Bátyáék

Pákolitz

Ördöghék

Nemes Pista

Ördögh Feri: 15=19 (16 szombat)

Fonyód, Tungsram üdülő.

Kossuth parkerdő [?] tábla

Szent László utca, borbélyműhely mellett

A dombtetőről balra le.

Sólyom u. 3/a sz. ház. Tetőteraszos.

Molnár István tanár a sarkon.

– Távirat Kanizsára

Csorba Győző

Kamarásék Révfülöp

(Józsa Tivadar=Pécsely)

Felsőiszkáz (Nagy László háza)

(Pápa)

Martynék (levlap 20-25)

Szigliget

1. Augusztus 12. kedd

Ébresztő 6-kor, indulás Pécsről Julikával 3/4 7-kor. Kellemes utazás.

Látogatás Nemes Pistánál. Jó fekete, kb. 3/4 óra. Japán szúnyogriasztó.

Bátyáéknál 1,5 óra beszélgetés. Szalámi, paprika.

Pontosan 12-kor érkeztünk az Alkotóházba. 10-es és 27-es szoba. Ebédlős asztaltársaink Lénárdék: Éva és György. – Az asztalon várt Nemes Nagy Ágnes levele és korrektúrája. Ruzsics Éva anyja a konyhán dolgozik. Üdvözöltük.

Ebéd után Julikával és Tamás Menyussal meg Erdős László fiával pingpongoztunk.

15,38-ra az állomásra Juli elé. Megjött, ebédelt, aztán Julikával Ruzsicsékhoz.

Én strandra mentem 5-kor, de nem volt már jó; hűvös és bogarak. Keveset fürödtem. 6-ra vissza Ruzsicsékhoz.

– 7-kor vacsora, aztán még Julikával pingpong. Két altatóval elég gyenge alvás.

– Márta* távirata szerint pénteken este érkeznek Alaine-nal.

Augusztus 13. szerda

Nyolc után reggeli. Még előtte benzinért mentem, aztán a postára. A posta csak 8-kor nyitott. Lapokat, borítékokat vettem.

Reggeli után Tapolca. Ott az áruházban néztünk szét. Tapolcáról Sümeg, majd Iszkáz. Szerencsénk volt: gyorsan megtaláltuk Kövér Ferencéket (neje Nagy László húga, Marika, Ajkán dolgozik Schmidt Öcsivel. Kövér Ferenc fia Pécsett idegsebész Méraynál. 1 évig katonának megy. Felesége Szegedről jön belgyógyásznak.)

Kövér elkísért bennünket Erzsi nénihez. A templom mellett beszélgetett. Kövér hazament – azaz Devecseren laknak –, Erzsi nénit elvittük a régi házba, N. László szülőházába. Bejártuk a házat; rossz állapotban van, az eleje a háború idején megrepedt. A házat megnézte Makovecz (Imre?).

– Erzsi néni úgy hallotta, azért nem hozzák rendbe, mert László nem volt tagja a pártnak. –

A házból rengeteg holmit elhordtak, filmesek, tévések, falubeliek.

A kert hatalmas, gondozatlan. Egy pajta romjai.

Végigjártuk a kertet a kukoricásig. Megtaláltuk a csavart törzsű vadkörtefát. Hoztam róla 2 vadkörtét. – Juliék Erzsi néninek diólikőrt és díszdobozt vettek Kertán. –

Juli sokat fényképezett, színesre is.

12 után indultunk vissza, s 1-kor ebédeltünk.

3 körül Juli itthon maradt, mi Julikával strandra. Hűvös volt, de a víz nagyon kellemes. Úsztunk egyet, aztán kicsit kiderült. 1/2 6 körül visszajöttünk.

Vacsora előtt 7-ig pingpongoztunk Julikával. 8-kor Juliék tévéztek, én kicsit olvastam, térképeztem s 1/2 10-kor elaludtam. Nem ébredtem föl, amikor Juli megjött tévézésből. Éjjel elkezdett esni az eső.

Augusztus 14. csütörtök

1/2 7 körül ébredés. Teljesen beborult, Julika 1/2 9-kor jött föl. Reggeli után Juliék postára, sokára, mert a temetőbe is elmentek. Én lapokat írtam, és dinnyét vettem.

11 körül Péntek Imrét levittem Tapolcára horgászengedélyért. Utána valami halászkunyhóban kerestük az engedélyezőt, hiába.

Írt Sőtér. Vállalja Aczél-könyve kritikáját.

Ebéd előtt Julikával pingpongoztunk.

Kora délután megjelent Péntek Imre a szobában, hogy itt van Major-Zala Lajos a társalgóban, s szívesen ismerkedne. Lementem, négyesben voltak nejével, Lindával, Imrével és Utassy Jóskával. Megkaptuk tőle új kötetét: „Támadj föl, Édes", nem ér egy kalap szart!

A fiú enyhén nagyképű, nagydumájú, gyógyszergyári „felügyelő", Fribourgban élnek, náluk járt két hétig Tüskés Tibor, s ő ajánlotta az ismerkedést. Petével kapcsolatban fene módon öntudatoskodott.

20-án tartják Hévízen, itthoni házukban a Lajos-napot, meghívtak bennünket a kb. 30 fős társaságba:

Laczkó András

Fodor András

Tüskés Tibor

Takáts Gyula

Pomogáts Béla

(Weöres Sándorék?)

– lennének ott többek között, de meghívta s emlegette Bertha Bulcsút, Tatay Sándort is.

Két gyermekük van:

Attila-Lajos 22 éves orvostanhallgató, Gyöngyi-Sieglinde 18 éves gimnazista. Hévízi házukat néhány éve építették, nyáron látogatják.

A végén az asszonyok is megismerkedtek velük.

Péntek belelkesedett, hogy ő puliszkát akar készíteni. Fel is íratta a nyersanyagot.

Utassy érdeklődött Idáról s beszélt Pintyőről. Péntek Pintyő barátjának vallja magát, Pécsre küldött verseit ismeri, olvasta, tetszettek neki.

Később pingpongoztunk is, megismerkedtünk a szociológus Márkus Istvánnal és Andrea lányával. Az Erdős-fiú kínos ellenszenvet keltett a hölgyekben: Juliban, Ágiban (Ruzsics).

Vacsora után felhívott telefonon [Parti] Nagy Lajos. Elmondta, hogy sürgősen vissza kellene adnia az imprimatúrát, mert Kárpátiék hétfőtől szabadságra mennek, s ha nem adjuk le, egy hetet késik az egész. Beleegyeztem, hogy adja le.

A Látóhatár-példányokról viszont megfeledkeztem, ezért lapot írtam Lajosnak.

Augusztus 15. péntek

Reggel nehezen keltünk, Juliék 3/4 9 körül készültek el. Írtam Sőtérnek hosszú levelet az Aczél-írás ügyében, s föl is adtam.

11 körül egyedül fürödni mentem a strandra, mert megjavult az idő. Ebédre haza.

Ebéd után Lénárdék meghívtak bennünket feketére, mi dinnyét vettünk.

3 körül Julikával lementünk a strandra, Julika rajzolt, én beszélgettem Péntek Imrével, majd Utassyval.

Péntek megbánta a Major-Zala körüli nyüzsgést, el sem akar menni a névnapi bulira. Igyekeztem rábeszélni. Imre írt levelet Lajosnak, kézirat ügyben is, azért jött Lajos Szigligetre.

Utassy 33 éves kora óta beteg, jövőre jön kötete: vmi Pokol? Szeretne a Kilencek írásaiból 10 évenként antológiát szerkeszteni Illés Endrének. – A gyógyszerkúra miatt írni nem tud. Beszéltem neki a magam bajáról. Érdeklődött Csorba Győzőről.

– Előtte Imrével – Utassy jelenlétében – beszélgettünk a minisztériumi változásokról. Sokat olvas Utassy, Parti Nagy Lajost is ismeri, a Fél korsó hiányból, melyet Csordás Gábor megküldött neki. Kettejük verseit olvasta el: Gáborét és Lajosét. Galambosit ő sem becsüli sokra.

– Ő is gondolkodik, elmenjen-e Major-Zalához, fél, hogy idegileg kiborul s botrányt csinál.

6-kor Julikával visszajöttünk. Vacsora után olvasás (Németh Lajos: A Baalbek elemzése), 1/2 10-kor pedig lementünk Alaine és Márta elé az állomásra. Elvittük őket szállásukra. Alaine levelet és Elégia-kéziratot hozott Miklóstól.

– Juli táviratot kapott Domjánéktól, hogy megjöttek a gerendák.

Augusztus 16. szombat

Reggel megjött a Jelenkor-imprimatúra. Nem kifogástalan, de nagy baj nincs.

3/4 10 körül lementünk fürödni. Felvettük Alaine-t és Mártát. Ők délben is ottmaradtak, mi hazajöttünk ebédelni, s csak 4 körül értünk vissza. 3/4 6 óra körül felmentünk Ruzsicsék présházához a hegyre, aztán vissza a házba.

Takáts Gyula épp érkezésünkkor lépett ki az ajtónkon. Feleségével jött, s meghívott bennünket Becére. Juli nem adott választ, hogy megyünk-e holnap, mert még nem döntötte el, holnap megy-e haza. – Gyula mondta, hogy Pethő Bertalan a becei szomszédja. Innen hát a barátság!

Vacsora után olvasgattam.

Este átjött Alaine és Márta. […] Zűrös ügyek.

Augusztus 17. vasárnap

Megint elég keserves kelés. A reggelit Juli otthagyta. A kis hölgy nem akarta hozni; szólni kellett neki.

Újságolvasás után elég későn, 11 felé mentünk le fürödni. Reggeltől 1/2 12-ig teljesen borús, szeles idő, még az eső is kezdett cseperészni. Kevesen voltak a strandon, Juli és Márta le sem vetkőztek, csak én.

Alaine templomban volt.

Csodálatosképpen 12 körül kiderült, lehetett fürödni.

Az ebéd rendben volt, kiderült, hogy délelőtt keresett Tatay S., de nem hagyott levelet. Este szóltak, hogy délután is itt volt, sőt a strandon is keresett. Papírt most sem találtam. Lehet, hogy a strandon akkor keresett, amikor Julit kivittem a B.edericsi állomásra. Hazautazott.

Julika már nem jött újra strandra, én igen. Alaine-nal és Mártával beszélgettünk, s fürödtem egyet.

1/2 7-kor jöttem haza. Julika várt. Vacsoráztunk, sétáltunk a parkban, 9-10-ig pedig pingpongoztunk. Utána takarodó.

Augusztus 18. hétfő

Julikát 8-kor keltettem. Reggeliztünk, aztán indulás Tapolcára. Julika vett bikinit, én egy indiai inget. 10 körül hazaértünk s mentünk a strandra.

Bementünk Alaine-ékhoz. Ők is jöttek strandra. Az autóban kiderült, hogy Alaine nem ma akar Bp.-re utazni, hanem holnap. Gyorsan elment a délelőtt. Alaine meséi (a későbbi napokban is): Aczélnál járt Alaine. Jó Miklós nyilatkozata a Profilban (itthon megnézni). Aczél nem örül Miklós némely kapcsolatának: pl. Kendével, Kenedivel? Nem örül, hogy nem fogadta el a József Attila-díjat, noha indítékait megérti (Alaine legnagyobb sérelemként a KRITIKA támadását említette, ahol antiszemita hírbe keveredett a rossz, hamis idézés miatt). A Kardos, ill. Magyar Tallózó-ügyet nem hozta föl Alaine.

Aczél beszélni szeretne Miklóssal. (50. születésnapjára Aczél levelet írt neki, Miklós rosszul köszönte meg: Aczél megsértődött.)

Pozsgaynál járt Alaine és Miklós is. Miklós Magvető ügyben. Pozsgay beismerte, hogy semmit sem tehet Aczél és Kardos ellenében, Tóth Dezső vizsgálta ki az ügyet.

Reggel egyébként megérkezett Julika békauszonya, s de. én is kipróbáltam. Jó menni vele, de kikészítette a lábamat.

1. 05-kor érkeztünk vissza ebédre, ott volt Funk Miklós és – mint később kiderült – Vargáné, de utóbbit nem vettem észre. Ebéd után vissza a strandra, ott beszélgetés Funk Miklóssal és Zsuzsával. Előtte felköltöztettük Alaine-ékat a szőlőbe, és otthagytuk őket. Elég későn jöttek le, 4 óra körül.

Funk és Thiery Alsóőrsnél vettek telket, s van építési engedélyük.

Funkék összeismertettek Kunszabó Ferenccel. Szétment a házassága, elment a nyaraló Szigligeten, 15-én át kell adni, aztán bejön az Alkotóházba. Érdekes különnyomata van Erdély ügyben az Új Látóhatárból.

[…]

– Az Alkotóház átalakítása, felújítása kb. 20 millió. Újabb bútorok.

5-kor elindultam. Badacsonyban néhány perces félreértéses ácsorgás után vettem benzint, aztán tovább Révfülöpön [át] – Győző valószínűleg még mindig nincs kint – Szepezdre. Bulcsuéknak kiabáltam néhányszor, míg meghallották s kijöttek. Éppen vacsorához készültek. Én is kaptam. Bulcsu műszaki vizsgára viszi a kocsiját, holnap utaznak vissza Pestre, pénteken küld táviratot, hogy szombaton vagy vasárnap mehetünk hozzájuk.

8.10-re értem vissza. Julika a parkban, Tatay írása, hogy 8-kor itt járt. Kimentem a ház elé, itt volt még az autója. A külső teraszon találtam meg, Kardos Laci bácsiéknál beszélgetett. – Bejött a szobába, megdicsérte Julikát. Két puszit kért tőle (: 16 éves és 1 napos korában kell megnézni a lányt, akkor a legszebb), aztán lementünk vacsorázni. Jót beszélgettünk. Csütörtökre hívott bennünket, 1/2 10 körül ment el.

Julikával meghallgattuk a 10 órai híreket, aztán takarodó.

Augusztus 19. kedd

Reggel 8-kor ébresztettem megint Julikát. Reggeli után boltba mentünk vásárolni ezt-azt, s csak tíz óra körül mentünk strandra. Márta lent volt a kulcs miatt, aztán elment vásárolni; Alaine később jött. Ellötyögtük a délelőttöt; 1-re ebédelni jöttünk. – Ebéd után megint elvacakoltuk az időt Julikával. […]

Badacsonyból az állomásra mentünk Juli elé, túl korán. Juli megjött, elég fáradtan, itthon maradt Julika is.

Én még lementem a strandra, Mártával beszélgettünk. 6-kor elment, én 6.20-ig maradtam.

Vacsora után 1/4 óra tv-híradó, aztán kis pingpong nézés után lefeküdtem. Időváltozást érzek.

Augusztus 20. szerda

Tényleg megváltozott az idő. Reggel legalábbis teljesen beborult, hűvös volt. Délelőtt 11-re felmentünk mindhárman Mártához a kisházba, s fél egyig beszélgettünk. Akkor Márta is bejött velünk, s ebédidőnkben fürdött.

Ebéd s némi lötyögés után 3 óra körül Péntek Imrével meg Utassyval elindultunk Hévízre. Előbb vetettem velük ajándékot – bort – meg szereztek rózsát.

1/2 4–3/4 4 körül érkezhettünk meg Major-Zala Lajosékhoz. Egyben utolsóként: ebédnél ült az egész társaság.

Ott voltak: Tüskés Tibor egyedül, Takáts Gyula és StefikeFodor András és neje+2 gyermeke, Fülöp Gábor (Újvidék)+neje, Pomogáts Béla és Klári, Kövér... keszthelyi belgyógyász, Pethő Bertalan pszichiáter+nej, Jankovich... kisfilmes?+Éva nej.

– Egy nagyatádi műpártoló (kereskedő) házaspár.

– Egy genfi ffi.

– Barátnők, lányok stb.

– Péntek Imre jó puliszkát készített. Majdnem utolsóként jöttünk el Pethőékkel. 9 előtt már hazaértünk esős időben.

Itthon a szobában ült már Julik mellett Alaine és Márta. Alaine megjött a korábbi vonattal. 10 előtt felvittem őket a kisházba.

– Lajos persze ajánlkozott kézirattal. Mondtam, küldjön újat, ami nincs kötetben. Adott három régebbi – két pajzán – kötetet.

– Korábban Fodor A. – kissé kapatosan – próbált már vallomásra bírni, cinkosan Lajos ügyében, de kitértem. Laczkóról is beszélt – támogassam –, s ő nem neheztel, ha nem közüljük, ha rosszat küld.

– Takáts Gyula erőszakoskodott [?] megint a kötete 4 flekkes kritikája ügyében.

– A „társasági élet" egyik középpontja Pomogáts Béla volt, humorával, sok viccével. Másnapra Szigligetre ígérkeztek; Lux Alfrédnak is üzentek.

– Major-Zala Lajos elég gusztustalanul „égette" Péntek Imrét, versciklusára írott levele miatt. Imre kicsit ügyetlenül, nyersen vitatkozott. Rendes fiú.

– Utassy elmondta, hogy 67-68 körül a „kilencek" – ő is – nagyon hülye elutasító leveleket kaptak Pákolitztól – ő pl. ezért az egész országban publikált, csak a Jelenkorban nem.

– Hazafelé Péntek a „logikus" magatartással szemben az „irracionálist" hirdette, erősítgette. Megegyeztünk, hogy ami jó költői hitvallásnak, nem biztos, hogy szerkesztőinek is megfelel.

Augusztus 21. csütörtök

Szép napsütésre ébredtünk; nem is reméltük. Szóltunk Lux Alfrédnak, hogy nem várjuk Pomogátsékat, és 10-kor lementünk a strandra. Erős szél fújt s napközben csak tovább fokozódott. Teljesen felkavarta a part közelében az iszapot. 11 után jött Alaine és Márta. Nem sokat beszélgettünk, Juli varrt.

Ebédkor Lux elmondta, hogy itt voltak Pomogátsék, de tovább kellett sietniük Almádiba.

Ebédre – majd vacsora előtt ismét – sült halat kaptunk Péntekéktől.

Ebéd után ismét strandra. Nem nagyon volt kedvem fürödni a homokos, erősen hullámzó vízben, zuhanyoztam.

1/2 6 körül haza, Julikával vissza cérnáért a strandra, onnan Badacsonyba mentem, s fölmásztam Tatay Sándorhoz a hegyre. Éppen tévét nézett, szívesen fogadott, de hiányolta a hölgyeket.

Ittunk finom francia vagy svájci Nestlé liofilizált kávét, elszívtunk néhány cigarettát, megnéztem az Ági lány és férje által újjáépített, alakított házat, manzárdostul. Később megnéztük a ledöntött bástyákat, a „golfpálya-telepítést", kicsit a szőlőt, és kaptam egy Kékkúti üveg bort. Végül elkértem a Hess páva! című elbeszélést. Élvezet olvasni, noha este, kicsit fáradtan jutottam csak hozzá, némi borok után, s kevéssé élveztem. Pedig nagyon szépen van megírva.

Beszélgettünk:

– a Rügy utcai házról, melyet titokban épített Ági, a Hűvösvölgy fölött, s földszintjén elfér Tatay.

Vejének külön lakása van, ahol mérnöki rajzait kiterítheti. A Gyöngyösi úti lakást Angyalföldön meg nehéz otthagyni, mert mindenki ismerős, mint falun. Valahogy meg akarják oldani, hogy mindhármat hasznosíthassák, s ne veszítsék el. Korábban a Vár alatt, a Hunyadi úton laktak, hatalmas szobákban, de azt a lakást elvesztették, egy párttitkár az 50-es években egyetlen szobába szorította őket, Sándor nővérét kitelepítették stb.

A badacsonyi házat 45 után vették Jankovichcsal. Jankovichot mindig becsapták, ezt megírta egy regényben.

– Most elbeszéléseket fog írni, egyet félig-meddig ígért, most úgy mondta, nem fér el egyetlen folytatásban. Mondtam, jöhet akár minden hónapban. Novemberig lesz kint Badacsonyban, szüretig. Előtte vigyázni kell a seregélyekre: hajnaltól szürkületig jönnek, akkor kolompolni kell. Novemberben bejön az alkotóházba.

Itt talán hozzáfog a Bakony-szociográfiához. Sokat olvasgat, de nagyon alapos akar lenni. Ahogy mondta, csak olyant akar már írni, ami halála után is megmarad. Annyira nem kell a pénz. Az írók zömét a rádió, tévé stb. kényszeríti megalkuvásra.

[…]

– Rab Zsuzsa református tanári vagy teológusi (?) család. Pápaiak. Anyja híres szépség, Tatayék diákként csodálták. Zsuzsa apja volt apró. Neje volt Csanádi Imrének, Kormos Pistának. Most csendes néprajzos férje van. A család ellenezte a házasságot. A Szépkilátónál van nyaralójuk, Tatayt hívják igazságot tenni. Születésétől ismeri Zsuzsát, tegezi, s az magázza. – 150 egynéhány művet fordított.

– Gutai Magda: Nagyon közvetlen, igen művelt, olvasott, nyájas. Férje Urbán... volt (?), gyermekével él. Óbudán kapott lakást, mellette Galsai, akivel Szigligeten összekeveredett. Aczél rendelkezik ott lakásokkal, a lakótelepen.

Tataytól 1/2 9 körül jöttem haza, szúnyogfelhőben. Itthon Juliék Utassyéknál voltak, Julika rajzolta Erzsikét, Józsikát. Megittuk a bor felét. Juliék kaptak megint sült halat Péntektől.

Én is átmentem, s 10-ig ott voltunk. Erzsike ált. isk. tanár Bp-en.

Péntek fanatikusan ajánlja két emberét, Molnár Miklóst és vmi Ákost. Molnárban én nem nagyon hiszek. Az Új Forrásban közölt Van neved c. balladisztikus írását mi aligha közöltük volna.

Augusztus 22. péntek

Reggel Juli levelet kapott Varga Marikától, hogy hétfőn kezdődik az iskola. Még ma indulni akart, később másként döntött.

Délelőtt boltba mentem, jöttek Alaine-ék is, s 10 után együtt mentünk strandra. Elég jó, nyárvégies idő volt, a szél lecsendesedett.

Ebédkor jött meg Bulcsu távirata, hogy a héten már nem jönnek le, legfeljebb kedden mehetnénk hozzájuk. Autóját ugyanis csak hétfőn műszaki vizsgáztatják.

Ebéd után Julika lerajzolta Márkus Istvánt, aztán 4 körül lementünk a strandra, de már nem volt jó idő. 5 körül haza is jöttünk..

– Alaine-ék du. már nem voltak ott –, és itthon lötyögtünk. 6-7-ig Julikával pingpong, vacsora után olvasgattam, miután megnéztük a tévé-híradót.

Tatay Sándor nem jött este.

Augusztus 23. szombat

Borús időre ébredtünk. Délelőtt feketére hívott Utassy. Aztán átmentünk hozzánk Utassyékkal, mert takarítottak, Utassy meg Oláh nevű költőhöz meg nejéhez ment.

Jött Alaine meg Márta. Telefonáltunk Nádas Péternek; nem sokat tud Miklósról, akit otthon hiába hívtunk. Később Juli gépelt Alaine-nak, mi Julikával pingpongoztunk.

Ebédkor döntöttünk, hogy holnap ebéd után hazautazunk.

Délután hevertem, olvasgattam, hallgattam a 168 órát. Juliék nézték Az öreg halászt a tévében.

Vacsora után átjöttek Péntekék és Utassyék, búcsúestre. Nem valami jót beszélgettünk, álmos voltam.

Mészöly persze nem jött.

A naplót Szederkényi Ervin hagyatékából, Szederkényi Ervinné engedélyével közöljük. (A szerk.)

Jegyzet

* Bernáth Márta: ld. e számunkban Polcz Alaine írását a 381. oldalon. (A szerk.)